söndag 3 september 2017

Nu är det skördetid....

Hej!
Det har allt växt en del detta år också.
En del hade kunnat bli bättre,men det är minsann inte så lätt att odla.
Torrt ibland.För lite gödsel.Ogräset tar över......Men i det stora hela,så blir det en del.


Gul och röd lök på tork.


Bondbönor.
Det är första året jag haft några fler plantor.

Några timmars arbete med att skala varje böna....som terapi..lugnt...
Nu är dom förvällda och i frysen.
Gott att ha till sallad...
Stekte lite i smör,örtsalt....sen parmesan...GOTT!


Tomaterna har mognat ,fortare än vi hinner äta.
Så det blev en plåt in i ugnen för torkning.

"Soltorkade"tomater med vitlök och timjan och oregano.
Omslutna av olivolja.GOTT!
Bloggen Rost och rädisor,som finns på min sida, har liknande recept.


Örtsaltet från förra året var nästan slut.
Men det har inte blivit av att jag gjort något nytt i sommar....
men igår så...

Dill,persilja,libsticka,gräslök,och vitlök hackades....


...läggs på plåt..
50 grader i ugnen,med luckan på glänt.
Stod ca 7-8 tim.igår och sen fick det stå kvar i ugnen inatt.
Idag var det torrt.
Mixade det torra örterna med fint medelhavssalt(500g)

.....och sen i burkar...
Användbart till allt.

Squashen blev det inget av,men en nakenfröpumpa har växt och växt...
När jag knipsade den var hon 8 kg.
Det blir nog något av den också.


Igår var det kaffe och våfflor.

ha det så bra!
Margareta




5 kommentarer:

lisashus sa...

Vilka härliga skördar du har! Ljuvligt med så mycket tomater, så att du kan göra säker av dem! Åh, det vattnas i munnen!
Här är dålig skörd i år - torkan har varit för svår helt enkel!
Rödlökar blev den ändå för mej, som också hänger på tork - alltid något!

Kram
Lisa

Solstrimmor sa...

Rena godisfabriken enligt bilderna du visar! Så gott allt ser ut. Nästa år ska jag odla mer ätbart på balkongen även om det på inte långa vägar kommer att bli som på friland. Men försöka, det ska jag!

Ha en fin ny septembervecka!
Kramar från Eva-Mari

Anne-Mari sa...

Så mye godt du lager av det dere odler. Jeg fikk noen rødløker av en nabo på forsommeren, som jeg satte.Tror det blir dårlig avkastning på dem. Hønene har vært der å sparket.Men morsomt å prøve.
Ha det fint!
Vh.Anne-Mari

Erikslundsliv sa...

Så härligt det ser ut att göra eget salt och kunna skörda så mycket egenodlat!
Här hos mig räcker inte tiden till riktigt för att odla själv, men jag önskar att dt blir av någon gång längre fram i livet. Jag njuter av dina bilder så länge!
Ha det gott!
Kram, Ann

HWIT BLOGG sa...

Härliga skördebilder...mina tomater har fått för lite sol denna sommar, tyvärr.
Nåja det kommer fler somrar :)
Ha en skön helg nu!
Kram från Titti