söndag 5 mars 2017

Början av mars....

Hej igen!
Början av mars...känns lite vårlikt...orden alltså.
Snart kommer nog mer snö.
När jag tänker på veckan som gått...är det inget speciellt,men ändå händer ju en del.
Varje dag är ny.
En dag tog jag itu med papper. Förberedde för deklaration.Ganska mycke att hålla reda på...
En dag var jag och en vän på en utflykt.Så trevligt,och även vädret var bra.(Hjo)
Sen är det lite frösådd och plock med det man har...
...och fika och mat och promenader..
Ja,tiden går jättefort

Man får passa på att äta semlor,när det är den tiden.
Hembakta.
Denna bilden är från början av veckan.
Rosorna på bordet är nästan lika fina idag.


Snödroppar i glas på spisen.
Den gamla fotogenlampan är tänd.


vårbukett


Igår var min andra sats med surkål/morötter klar.
Ja, den ska ju stå och mogna i kylskåpet förstås,men den är god redan.


..så nyttigt,,,


Nu har jag packat i den i glasburkar.
Man kan packa hårt, så tar det inte så mycke plats.
Så får man välja ut burkar som kan staplas.
Keramikkrukan är alltså klar för ny sats om jag vill....

Denna ljuva bukett köpte jag i favoritbutiken Vita Ranunkler i Hjo.
Bra inpackad,så klarade den finfint några timmar i bilen.
....så härliga färger..

Buketten står på soffbordet.


Vi stannade till hos Tina och Översten i Skillingaryd också.
Där köpte jag en ny vårduk till köksbordet.
Duken invigde vi igår med hemgjorda mazariner till kaffet.

...så här kan man också växa,när man är amaryllis.


...och så har rumslinden börjat blomma i verandan.
Jag visste inte att den skulle få så fina blommor.

Ha det så bra!
Margareta

6 kommentarer:

Loppisälskare sa...

Härliga bilder med goda semlor och vackra blommor. Toppenställen du berättar om, alltid värda ett besök.
Ha en fin vecka!
RosMarie

Anne-Mari sa...

Så fint på bildene dine , det ser veldig koselig ut!
Surkålen med morötter i ser ut til å ære noe i min smak.Det ser riktig godt ut.
Nå har vi fått snø igjen og det blåser veldig. Været er virkelig skiftende.
Håper våren snart er her.
Ha det så fint!
Vh.Anne-Mari

Solstrimmor sa...

Din rumslind beundrar jag! Vilka blommor... har aldrig sett några liknande! Tror det är ovanligt att den blommar? Grattis till en fin växt! Hört att den kan bli mycket stor med åren!

Ha en fin vecka!
Kramar från Eva-Mari

Anonym sa...

Så fina bilder! Vackra blommor och semlor och kakor som ser så goda ut.Surkål låter gott och nyttigt.
Duken var ju jättefin! Vilken trevlig dag vi hade, och sådan tur med vädret!
Idag är det vinter igen, men den stannar nog inte så länge. Nu väntar våren på att få komma.
Kram
Maria

Erikslundsliv sa...

Så duktig du är som bakar och till och med gör surkål! Det ser gott ut!
Semlor har jag bakat för första gången i år och det blev riktigt goda semlor faktiskt. Kul när man lyckas!
Ha en fin dag!
Kram, Ann

lisashus sa...

Härliga bilder på allt omkring dej och så syrar du kål också! Tänk, det gjorde jag för jättemånga år sedan, enligt min mormors recept! Så härligt att göra egen, tror jag ska prova igen, för nu blev jag riktigt sugen!

Ja, lite aktiviteter blir det alltid under veckorna och vårvädret gäckar, som vanligt! Ni har säkert fått massor av snö. Här är mest jätteblåsigt och kallt igen. Det är som det brukar vara - gäckande, och växlande väder om vartannat!

Önskar dej en fin start på veckan!
kramar
Lisa