söndag 22 november 2015

Hösten blev till vinter...

Hej!
Nu har kylan kommit.
Igår tog jag fram vinterjackan.
Ingen snö här,men frostigt och kallt.

Innan i veckan plockade jag både blommor och bär och svamp.


Blåsvarta enbär till vinterns grytor.

Svårt att hitta,de som var mogna,men många gröna fanns.
1982 plockade vi massor av enbär som vi torkade.
Vi har faktiskt haft ända tills nu.Dom gamlingarna har haft smaken kvar.


...och en dag lyste det gult vid sidan av vår stig.
Det var detta årets sista kantareller,förstår jag nu.


En kväll i veckan var det kransbindarkurs i Hjälmaryd.
Two Faces anordnade.
God soppa serverades.Kaffe och pepparkaka.
Sen finns då allt tänkbart material till kransar.,
och bra handledning och allmänt trivsamt.
Detta är min krans.


...olika gröna kvistar och kottar och bär.....


detta årets sista solros.....nu är den fastfrusen i vattnet.


Jag har sytt nya kuddfodral till soffan.
Återbruk.
Handvävt,lite grovt lakansväv,inköpt någon gång på Erikshjälpen.
Det röda är ränder av gamla handdukar.

Det blev bra.
Lite lagom advent-jul-vinter....

Önskar Er alla en bra vecka!
Margareta

3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Vilka fina soffkuddar du sytt, mycket Ernst-lika:) Jag har också hittat gulingar när jag var till skogen för att plocka mossa... varma mackor blev det, nästan lika goda som de första man plockar. Fin krans!

Ha en fortsatt fin söndagskväll.
Kramar från Eva-Mari

lisashus sa...

Vilka jättefina soffkuddar du har gjort! så snyggt med det röda till! Så fyndigt!
Tänk, att enbärssmaken kan hålla sej så länge! Passande smak till vinterns grytor.
Vilken jättefin krans du har gjort! Så fint med lite blandat!
Och kantareller! Vilken lycka!
Ja, nu är det kallt helt plötsligt! Man är ju inte van vid kyla, och nu krävs både det ena och det andra när man ska ut. Ingen snö här heller, men frostigt och vackert och glad är jag att slippa snön.
Ha en fin sista novembervecka!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Underbara kuddar och en fantastisk krans, ja du har advent redan, härligt!
Kram till dig,
Titti